header

donderdag 23 april 2015

♥ Creatief met klei en kleur

Hoewel mijn buik met 37+ weken zwangerschap steeds meer in de weg gaat zitten en ik even niet verder kan met de bijkeuken of andere grote klussen, vind ik het wel heerlijk om lekker (creatief) bezig te blijven in mijn verlof. Via het blog Het Moonhuis van Monica kwam ik het leuke idee tegen om een XL-ketting van klei te maken. Kost niet zoveel moeite en geeft een heel leuk resultaat dus ik ben van de week samen met Zaïra lekker aan het kleien geslagen. 


Bij de Action kocht ik wat pakjes hobbyklei, deze droogt in de lucht dus dat leek me wel ideaal. Touw had ik thuis nog wel liggen en voor de rest gebruikte ik een stevig rietje om gaatjes te maken in de kralen. 


Ik sneed de klei per pak in 12 stukken en maakte in totaal 24 kralen van waar ik met het rietje ruime gaatjes in prikte. Dat de kralen niet helemaal perfect rond zijn en dat er barstjes in komen tijdens het drogen, vind ik juist wel z’n charme hebben dus ik heb ze niet bijgewerkt met muurvuller. Vervolgens heb ik het touw er door heen gelust en tussen de kralen elke keer een knoop gelegd.


Aangezien deze klei al mooi gemêleerd grijs van kleur is, heb ik ze nog niet met verf bewerkt. Ik laat ze eerst even goed drogen en uitharden en kijk dan even of ik ze nog met verf ga bewerken...


Jullie zien het eindresultaat vast wel een keer weer op mijn blog voorbij komen maar voor nu ziet het er al best wel decoratief uit toch? :)

NIEUW  KLEURTJE VOOR DE MUREN
In de woonkamer hebben we 2 muren heel donker geverfd, het is een modderkleur zoals je op onderstaande foto kunt zien...


 Hoewel ik de kleur nog steeds prachtig vindt, wil ik toch een graag een frisse wind door ons huisje laten waaien. Een wat lichtere grijze tint zou zeker niet misstaan en de woonkamer ook veel ruimer laten lijken dus vandaag maar even wat stalen bij de bouwmarkt gehaald. Aangezien al onze muren grof gestuukt zijn en kalkverf daar weinig effect op zou geven gaan we gewoon voor een effen matte verf. We hebben wel meer accessoires in grijstinten dus dit zou er heel mooi bij aansluiten. Het wordt een kleur van de staal hieronder.


Morgen ga ik de verf halen, ze hebben momenteel maar liefst 40% korting op de Flexa Strak in de lak of op de muur verf (bij de Karwei) dus dat scheelt aanzienlijk! Ook hiervan zien jullie binnenkort het resultaat.

MIX VAN WOONSTIJLEN
Ik ben de laatste tijd sowieso een beetje onrustig in mijn hoofd voor wat betreft ‘wonen’. Ik zie gewoon steeds meer interieurs voorbijkomen die op elkaar lijken of waar steevast dezelfde decoratie-items in staan. En hoe mooi ook, dan wil ik het juist net even anders doen... (no offence). Bovendien ben ik niet op 1 stijl vast te pinnen. Ik heb gewoon een bepaald beeld in mijn hoofd van wat ik mooi vind en het is me nog niet helemaal gelukt dat in huis toe te passen. Gedeeltelijk al wel en ik ben al aardig op de goede weg maar deze week (meer dan anders, wellicht door de zwangerschap?) heb ik echt het hele internet heerlijk afgespeurd om mooie voorbeelden te zoeken van interieurs en van de woonstijl die ik zo graag wil bereiken in ons huis... namelijk een mix van stoer, sober, doorleefd, scandinavisch en industrieel. En wat is internet dan handig(!) want uiteindelijk denk ik het te hebben gevonden. Zo heb ik op mijn telefoon een interieur inspiratiemapje met mooie foto’s aangemaakt en ik denk dat ik al aardig in de buurt ben. Hieronder zie je de inspiratiefoto’s die ik van internet heb geplukt... 


Nu zijn die zwart stalen kozijnen meer een wens/droom van me want dat zullen we wel niet in onze eenvoudige tussenwoning gaan toepassen maar prachtig vind ik het wel. En de laatst opgeknapte kast past hier niet echt tussen qua stijl dus wellicht dat ik die t.z.t. wel weer opnieuw ga bewerken. En ja... hoewel velen in de sobere stijl juist voor donkerder gaan, wil ik juist wat meer licht in huis halen maar dan wel gecombineerd met stoere elementen en natuurlijke verweerde materialen. Ik heb er zin in!! Ik hoop dat jullie het wat vinden!

Liefs Marieke

39 opmerkingen:

  1. Ik vind het vaak ook best lastig om een keus te maken tussen al die stijlen en zoek daar nog steeds mijn eigen weg in. Hoffz vind ik heel mooi, maar te donker voor hier en wat prijzen betreft vaak ook niet normaal. Daarom vind ik bloggen ook zo leuk, je doet hier zoveel inspiratie bij idereen op om vervolgens net datgene er uit te halen dat bij je past. Maar ik heb ook regelmatig dat ik iets bij een ander heel mooi vind, maar er zelf niet voor zou gaan. En dat is maar goed ook want als ik alles zou willen wat hier voorbij komt, moet ik hard sparen voor een flinke villa om het ergens kwijt te kunnen ;-).

    Mooie collage Marieke...ik vind stoere items ook altijd een plus. De ketting van klei is trouwens ook heel goed gelukt, Monica heeft weer een nieuwe rage laten ontstaan in blogland. Maar geen wonder, want het resultaat is super leuk en het klusje een heerlijke ontspanning.

    Ik wens je alvast een fijn koningsweekend. Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Halleluja! Een medestander in denkwijze gevonden haha...
    You go Girl! Heerlijk je eigen plan trekken en gewoon doen wat jij mooi vindt.

    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zijn zoals je weet volop met van alles bezig. En ook ik heb een plaatje in mijn hoofd, zoals ik het wil hebben.
    En ook ik zie best wel leuke items op allerlei webshops, maar als iedereen dan laat zien dat ze het al gekocht hebben, is voor mij de lol er ook af. Aan de plaatjes te zien word het straks prachtig. Enne die zwart metalen kozijnen vind ik ook zo gaaf....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, ja echt jij hebt nesteldrang. Ik herken het. Van onze jongste heb ik een paar dagen voordat hij geboren werd, de keuken nog geverfd. Maar ik vind het stijltje, dat je voor ogen hebt heel mooi. Sterkte met de laatste loodjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk die ketting. Ik geloof dat er massaal aan het kettingen kleien wordt gedaan als ik het zo bekijk.
    En over die muurkleur; ik ben ook niet van het hele donkere. Ik houd best van licht. Bij ons zit de kleur palladio (kalkverf Carte Colori) op de muren. Het maakt het inderdaad wat ruimer maar ook rustiger. Succes met sauzen en zeker ook nog een goede voortgang van je zwangerschap.
    Groeten,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha...jij bent ook aangestoken door het kleivirus...leuk om te doen hé, en erg ontspannend, en aangezien ik nu toch géén grote klussen kan doen i.v.m met mijn kuitzweepslag, zoek ik het in de kleinere klusjes.
    Ik heb ook het plaatje in m'n hoofd hoe ik het hier wil hebben...ben al aardig op weg...ik zie vanalles voorbij komen, maar houdt vast aan mijn eigen moadboard.
    Succes met de laatste loodjes...

    Fijn Weekend alvast,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed gelukt die ketting, nog niet gezien elders maar zit ook niet veel meer op de blog. donkere kleuren, heel mooi en sfeervol maar dan vooral in een winkel en niet thuis om in te wonen. Ik kan er helemaal niet tegen en krijg er nul energie van. Fijne zwangerschapsverlof nog!

    Groetjes Petra(nell)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je ketting is mooi geworden, misschien hoef je het niet te verven als die mooi indroogd.
    Wat moeilijk is dat om een je huis helemaal naar je zin te krijgen he.
    Ik vind het ook wel moeilijk hoor maar beetje bij beetje wordt het wel wat thuis met de mooie gebinten en de kalkverf muur.
    Maar wensen houden we altijd :)
    Succes met alles.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die stone look klei heb ik ook toen meegenomen, maar die heb ik nog niet gebruikt, Ik heb de witte hobbyklei gebruikt voor de kralen, omdat ik toch van plan was de kralen te gaan verven. Die stone look klei droogt grijs op, dus je hoeft ze niet te verven hoor, is prima zo. Leuk om te doen he en kinderen kleien ook graag, mijn dochter heeft allemaal Olav's gekleid van Frozen ;-)

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook weer zo'n mooie ketting, goed gelukt!
    Je bruist van de plannen zo te lezen ben benieuwd.
    Fijn weekend alvast, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Volmondig eens met het feit dat veel woningen op elkaar gaan lijken. Ik probeer ook accesoires te vinden die net even anders zijn, al vind ik sommige ideeën zo geweldig dat ik het ook wil, daar niet van.

    Mijn huis is ook licht. Gewoon wit met een grijze ondertoon op de muren omdat ons huis gewoon die ,overigens mooie, donkere kleuren niet kan hebben. Ook heb ik nog meubels uit mijn "strakke periode" in huis en die vervang je niet zomaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je ketting is mooi gelukt. Je eigen weg zoeken in je interieur duurt vaak langer maar geeft wel meer voldoening.
    Succes met het schilderwerk,
    liefs, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die ketting zo mooi het weekend (lekker lang) ga ik ook aan de slag. Je hebt helemaal gelijk dat veel woningen op elkaar lijken. Maar iedereen heeft er toch zijn eigen draai aan gegeven. Het is moeilijk om het helemaal naar je zin te krijgen. Ik heb bijvoorbeeld een enorme salontafel staan van mijn overleden broer en die kan ik gewoon niet weg doen. Ik heb hem tegen de muur gezet als site table. Maar je mapje had mijn mapje kunnen zijn. Dus ik vind ook verschillende stijlen leuk. En wat kleut betreft wij kunnen geen donkere kleuren nemen.Ondanks dat we een doorzonkamer hebben is het donker in huis. Er staan een paar grote plantanen voor ons huis die veel licht wegnemen. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk om zo nog lekker bezig te zijn...
    Het ligt denk ik ook aan het jaargetijde...alles licht willen.
    Ik heb een heel licht huis en ben er nog iedere dag blij mee, het donkere past niet bij ons!
    Bij andere vind ik het mooi, evenals de stoere items, maar iedereen moet zich THUIS voelen in zijn eigen huis!
    Geniet nog van deze laatste weken zwanger zijn;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Helemaal herkenbaar! Zoals je weet ben ik daar de laatste tijd ook mee bezig. Wat ik niet wil, weet ik wel. Ook belangrijk. Sommige stijlen zie ik iets te vaak langskomen, weliswaar met een eigen twist, maar toch niet meer verrassend. En zijn er best veel 'oude' blogs er mee opgehouden of staan op een laag pitje, zonde. Ik mis die diversiteit.
    Jouw collage laat een hele mooie sfeer zien, die mij op dit moment ook aanspreekt. Ook op mijn Pinterest-borden zie ik het terug. Maar bij mij is het ook meer een mix van verschillende stijlen (ik wil me ook niet vastpinnen op één stijl, soms ga ik links, soms rechts). Ik ben blij dat er weer wat beweging komt in de stijlen, die hopelijk verrassend blijven met een eigen identiteit. En of dat donker, gekleurd, wit, stoer, frivool of lekker gemixt is, maakt niet uit, als het maar past bij je eigen, waar jij je thuis voelt. Waar je kunt zien dat dit een typisch blog is van...Leuk! Ben benieuwd...
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk dat er weer iemand met licht komt. Het donkere word je zo somber van en het inspireert niet.
    Licht is helder, rustig, komen je spullen mooi op uit!
    Wat dat betreft is je collage mooi!
    Ik dacht dat ik daar last van had dat ik het allemaal zoveel van hetzelfde zie worden, maar bovenstaande reacties geven er ook wel wat blijk van.
    En wat dat betreft valt mijn inrichting ook compleet uit de toon.
    Volgens mij heb jij op dit moment echt nesteldrang. Pas maar op dat je niet te midden van de verf bevalt!
    Wel fijn dat je die energie nog hebt.
    Je kralenketting is mooi geworden, volgens mij hoef je daar niets meer aan te doen.
    Ik wens je nog een paar mooie zwangerschapsweken, Marieke, de laatste loodjes, geniet nog even!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Altijd belangrijk om je eigen ding te doen!!
    Mooie plaatjes heb je verzameld.....

    liefs, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Superleuk hé die kettingen en leuk om te maken !!
    Ohhh je hebt echt nesteldrang hahahaaa.... het is ook bijna zover.
    Wat interieur beterft, ja ik heb veel wat ik mooi vind maar hou toch vooral van warm, oud hout enzo....maar ik heb iets wat ik her en der wel zou willen toepassen.....raad je nooit ;-) steigerbuis en koppelstukken, jaa echt....?! maar mijn man trekt dan een gezicht zo van..... ???? onder welke steen kom jij vandaan, naja.... komt goed hoor,begin gewoon bij 1 koppelstuk, hahahaha
    Wedden dat we binnen no time allemaal in de kleuren gaan ;-) komen alle houten schalen en kruiken en planken op MP te staan.
    Komt wel goed daar bij jou.

    Fijn weekend !!

    Groetjes
    Dicky Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik herken het inderdaad ook dat het gauw op elkaar gaat lijken.. Jouw collage is een mooie mix! Erg leuk! Ben benieuwd hoe het allemaal in elkaar gaat overlopen! Succes ermee hoor!:)
    Je ketting is erg goed gelukt!! Super idee van monica!
    Liefs Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooie collage Marieke, die zwarte deuren zijn ook 1 van mijn favorieten, maar zal, denk ik net als jij, wel bij dromen blijven haha. Jeetje zeg, 37 weken alweer, wat gaat de tijd snel. Geniet nog even van je zwangerschap! Liefs Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Helemaal leuk om de kleiketting samen met je dochter te maken, gezellig!
    De woonstijl die je laat zien vind ik ook super om te zien en deels zou ik het zo toe willen passen
    in mijn huis, maar ja....Succes in ieder geval met jouw zoektocht en met je zwangerschap en bevalling!
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk om zo creatief bezig te zijn samen met je dochter!
    Ja, wat woonstijl betreft is het lastig om je eigen stijl te vinden. Ik ben er niet zo mee bezig: af en toe veranderen we iets ,je kunt tenslotte niet bezig blijven! Daar hebben we het geld niet eens voor!
    En of ik een eigen stijl heb....ik geloof het niet, maar wat er staat vinden wij mooi dus is dat onze "stijl".
    B.v boekenkasten zie ik nooit voorbij komen terwijl dat voor ons een "must" is!
    Maar het kijken op blogs van anderen vind ik zo leuk: ik haal er voorbeelden uit net zoals ik vroeger deed uit de tijdschriften.
    En nu is de tuin weer belangrijk en ben ik niet met wonen bezig, dat komt weer in oktober denk ik.
    Wat je laat zien op je collage ziet er wel super uit ......en alles hoeft toch niet: een mens moet wat te dromen overhouden!
    Veel succes met je "zoektocht" en geniet nog even van je zwangerschap!

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Of het door je zwangerschap komt of niet, je bent in ieder geval creatief bezig.
    Niets leuker om een andere kleur te kiezen en je te verdiepen in andere stijlen.
    De mix van stijlen is prachtig, alhoewel ik graag mijn eigen stijl doorvoer, ben ik wel te porren voor
    verandering en kijk ik ook in woonbladen die me inspireren.
    Veel succes met al je klussen en vooral met de laatste loodjes.

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooie ketting heb je gemaakt, en wat een prachtige inspiratie foto's. Een lichte grijstint staat vast mooi op je muur. En wat de kalkverf betreft, heel erg trendy maar ik hou niet zo van het waterige effect, dus ik kijk uit naar jou strakke muurtje ;-) Succes met de laatste weekjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat zeg je netjes.. waterige effect haha
      mijn man (loodgieter van origine) zegt altijd dat het net lijkt of er lekkage is geweest als hij kalkverf op de muren ziet hahaha..

      groetjes,

      Verwijderen
  25. Mooie ideeën Marieke en gewoon goed dat je bij jezelf blijft. Het is jou/jullie huis en daar moet je je thuis voelen binnen je eigen kleuren en spullen.
    Ga toch echt naar de Action vanmiddag, Prachtig!

    Liefs Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  26. De woonstijl die je uit hebt gezocht is prachtig. Stoer rustig maar toch sfeervol. Ik hou daar ook van.
    Misschien is het een idee om je kozijnen gewoon zwart te schilderen.
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Gave ideen genoeg! lekker om zo bezig te zijn toch? die stalen deuren zijn gaaf he! Met een jaar of 2 willen we onze stal platgooien en aan het huis bouwen, daar wil ik aan de zijkant en achterkant ook van die zwarte stalen deuren in, zo ontzettend gaaf! Heerlijk toch om lekker te dromen en te wensen!
    Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hai Marieke, goede tip hoor de verf in de aanbieding bij karwei, ik heb meteen maar even ingeslagen voor onze aankomende klus.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Jij hebt ook al zo'n mooie ketting gemaakt....Ik ben er helemaal verliefd op!!
    het ziet er mooi uit bij je...

    groetjes Antoinette
    tetshuisje.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Leuke ketting, ik heb ook net dezelfde klei in huis gehaald, ik ga een ketting maken voor de kamer van m`n dochter.
    Mooie plaatjes heb je verzameld, en gewoon op je gevoel afgaan! zal vast heel mooi staan een lichtere kleur. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Mooie ketting heb je gemaakt! Staat leuk zo in het schaaltje. Ik ben benieuwd naar je nieuwe grijze wanden. Wordt zeker prachtig!
    Fijne Koningsdag. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mooie ketting is het geworden. En je hebt een mooie collage gemaakt, gewoon op je eigen gevoel afgaan. Je moet tenslotte jezelf prettig voelen in je eigen huis. Ik ben ook weg van die zwarte kozijnen, zo mooi. Geniet nog van de laatste zwangerschapsweekjes.

    Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Héél mooi de ketting Marieke, vast leuk om doen
    en kan je alle kanten mee op om te decoreren...
    Geniet van de laatste zwangerschapsweekjes ...
    Héél benieuwd naar jouw baby...:-)
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat ben je nog lekker bezig. Ik ben benieuwd naar de kleur die je gaat kiezen. Geniet van de laatste loodjes van je zwangerschap. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik zit wat achter met posts lezen , leuk hè die kettingen , lekker knutselen .
    Ik begrijp je helemaal , een stijl vinden die echt bij jou past .
    Ik vind ook verschillende stijlen mooi en probeer het op mijn manier te combineren .
    En die stalen deuren dat vind ik ook prachtig maar het prijskaartje :(((
    Geniet nog van de laatste daagjes voor de bevalling.
    Groetjes , Christel van garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat een leuke ketting ik ga er ook een maken lijkt me leuk om te doen .

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat goed dat je een kleurstaal hebt om de kleuren te matchen! Dat vergeten erg veel mensen om te hebben! Dat biedt namelijk zo veel perspectief en inzicht in de huiskleuren. Succes hoor, ziet er allemaal prachtig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hoi Marieke
    Op de eerste plaats mijn complimenten.Wat maak jij leuke dingen.Nu heb ik een vraag ben op zoek naar touw dat dikke die jij gebruikt hebt voor die ketting. Ik kan het nergens kopen heb ook die ketting gemaakt maar wel drie lengtes touw anders kwam ik niet asn die dikte.Kan jij mij aan een adres helpen?
    Vriendelijke groeten Trudy Jansen

    BeantwoordenVerwijderen

Laat je een berichtje achter?
Dank je wel!! Ik lees ze altijd erg graag! :)
♥ Liefs Marieke

© Marieke Kromme . Thema Eenvoudig. Mogelijk gemaakt door Blogger.



Gerelateerde berichten voor WordPress, Blogger...