header

woensdag 19 augustus 2015

♥ Stoer, roestig en geverfd

Zoals ik jullie een poosje terug al liet doorschemeren, ben ik onze woonstijl een beetje aan het veranderen. Van het landelijke is eigenlijk weinig meer over, ik neig meer en meer naar de sobere maar robuuste kant met een voorkeur voor decoratie met een hoog stoer-gehalte in vorm, materiaal of kleur. 
 

Op zoek naar een mooi luik hield ik diverse websites goed in de gaten, ik let eigenlijk altijd wel op of ik ergens iets zie waarvan m'n hartje sneller gaat slaan en zo was het deze keer dan eindelijk raak. In de webshop van Blomkje en Wenje zag ik een stoer luik staan. De vorm en afwerking spraken mij meteen aan. Mooie verroeste ijzeren elementen een schuif erop etc. De kleuren daarentegen (groen met een vlaag zalmroze en zelfs lila) spraken mij niet echt aan. Te zoet brocante naar mijn idee. Maar ik zou mezelf niet zijn als ik daar niets mee kon natuurlijk. ;)

Zo zag hij eruit toen ik hem kocht...
 
 
Dus hup besteld en eenmaal binnen kon ik dan ook niet wachten om ermee aan de slag te gaan. Hij had van zichzelf al een prachtig afgebladderd patina en ergens wilde ik dat effect wel behouden. Brocante liefhebbers zouden me ongetwijfeld voor gek verklaren maar ik had nou eenmaal het doel voor ogen om dit luik passend te maken in ons sobere interieur. Zo gezegd zo gedaan...
 
Je hoefde het luik maar op te pakken (best zwaar nog) of er vielen al restjes verf af. Dus eerst maar eens goed afgestoft en de overtollige verfresten verwijderd, voorzichtig met een breekijzer (werkte prima, is tenslotte niet zo scherp als een verfkrabber). Wilde hem uiteraard niet beschadigen. Wilde ook niet alle verfresten eraf halen want die geven het luik juist extra charme. 
 

Vervolgens heb ik het hele luik met soft wax (bruin) van Annie Sloan ingekwast en vervolgens met een schuursponsje goed tot in alle hoekjes en naden verdeeld. 
 

En toen een poosje goed laten drogen... Ik bracht nog een laagje sterk verdunde kalkverf in de kleur carchoal black aan en veegde dat gelijk weer weg. Puur om hem een iets mattere finish te geven. Het zorgt ook voor een subtiel craquelé effect doordat het de lijntjes tussen de verfresten opvult. 
 

 

Ja, je ziet het groen er nog gedeeltelijk doorheen maar donkerder en veel minder fel en ergens vind ik dat juist wel erg mooi. Maakt hem namelijk net iets spannender! Ik ben er weer helemaal blij mee. 
 

Prachtig die stoere en verroeste details...
 


Hij kreeg een mooi plekje bij m'n zelfgemaakte luik maar eigenlijk kan hij overal staan, dus hij zal vast nog weleens van plekje wisselen. ;) Op de foto's oogt hij overigens wel roder dan dat hij in werkelijkheid is...



 

Ook kocht ik een ijzeren ornamentje bij Blomkje en Wenje. Neem maar eens een kijkje in d'r webshop, ze heeft allerlei leuke spullen! Het ornamentje is mooi verroest en kreeg zijn plaats voor het kleine raampje in de toiletruimte. Ik wil het kozijntje trouwens nog wel een keertje donker verven. 
 

 

Bij Herbers Lifestyle (prachtige webshop trouwens!) kocht ik een leuk klein spiegeltje dat van een oud Nepalees houten luikje is gemaakt. Voor boven het fonteintje in de toiletruimte.

 

De diverse gekleurde verfresten op het hout geven de verder sobere ruimte net wat meer sfeer. Ik hou ervan!

Liefs Marieke

23 opmerkingen:

  1. De luik is echt heel mooi geworden!!! Het bruine maakt er weer een stoere luik van!
    Altijd leuk om te zien wat anderen er weer van.maken,
    Leuk spiegeltje ook!!!

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het luik is super geworden!
    Groet, Margo
    (casadinarda.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig hoe je het luik een metamorfose hebt gegeven, ik vind het nu ook veel mooier.
    Je andere nieuwe spullen zijn ook super.
    Gezellige sfeer hoor.
    Groetjes Brenda ( wonen in je eigen stijl)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eerst vond ik het wel jammer dat je het luik aanpakte, want hij had zo'n mooie patina. Maar zoals je schrijft, het groen was wel erg aanwezig. Hoe je dat hebt aangepakt vind ik super, hij is nu nóg mooier. Leuk die veranderingen in je huis. Ook je spiegeltje en ornamentje voor het raam zijn erg leuk.
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig luik zeg. En je hebt het heel erg mooi gemaakt, door die donkere kleuren. Ik vond hem ook te zoet hoor, maar nu is hij helemaal geweldig. Ook het ornamentje is leuk zeg. En zeker als je het raampje nog een keer donker hebt geverfd, dan zal het prachtig staan.
    Ik weet niet waar je woont, maar als je een keer in de buurt bent van Aalsmeer zou je een keer bij Burbri moeten gaan kijken. http://www.burbriantiek.nl Wij kochten daar onze luiken en ook de grote witte servieskast komt daar vandaan. Oude kassen, vol met antiek en heel veel stoer en sober...
    Fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is ie mooi geworden Marieke echt stoer.....fijne dag liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk dat je toch meer neigt naar stoer. Zo wordt jullie meidenhuis geen zoet barbiepaleis :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eindelijk kon ik hem lezen , jouw post .
    Heel leuk wat je met de deur hebt gedaan .
    Ook de webshop van herberslifestyle was mijn eerste shop waar ik online spullen heb gekocht .
    Van toen af aan was ik verloren , haha , maar in de goede zin hè.
    Nog een leuke verjaardag trouwens .
    Groetjes , christel van Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh Marieke wat is je deur mooi geworden. Leuk hoe je beschrijft hoe je het gedaan hebt. Die ga ik zeker onthouden.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ziet er weer mooi uit Marieke!
    Liefs Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi geworden zo hoor je luik en het ornament in het wc raam staat ook heel mooi!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het luik is een plaatje en alleen maar mooier geworden. Dat ornament in de wc, alsof t voor jullie toilet gemaakt is. Gezellige kleine ruimte zo en nu lekker genieten van het weer.
    Hoe gaat t met de kleintjes? De jongste zal wel flink gegroeid zijn :))
    Fijn weekend

    liefs Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk het ornament in het raampje, je hebt me inspiratie gegeven! ;-)
    Het luik is ook erg mooi!
    Fijn weekend, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heb jij toch leuke ideeën! Heel mooi gedaan met het luik, echt knap dat je ziet
    wat voor moois je van het luik kan maken. Het ornament staat prachtig voor het kleine
    raampje, gelijk helemaal af!

    Groet, Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het luik is heel gaaf geworden, wat een goed idee!

    Groetjes, mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat luik ziet er nu heel anders uit ! Inderdaad veel robuster dan eerst. Erg mooi geworden !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. super leuk! echt heel gaaf zo, leuke tip.
    ik heb iets soortgelijks gedaan, een grote kapstok, ziet er qua kleur ook zo uit, zal er nog wel een post tzt over maken
    grtjes, inge r

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gaaf he die stoere items, ik hou er zelf ook van! Je aankopen zijn heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi en stoer luik geworden, creatief opgelost!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Is erg mooi geworden hoor! Zeer creatief ben je geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het is weer eens heel iets anders en echt heel stoer !!
    Dat ornement is ook erg mooi ja alles is mooi en stoer !!
    Gr v Truus de Jong ook te vinden op Facebook pagina onder de naam :atelier t ,Opslag .

    BeantwoordenVerwijderen

Laat je een berichtje achter?
Dank je wel!! Ik lees ze altijd erg graag! :)
♥ Liefs Marieke

© Marieke Kromme . Thema Eenvoudig. Mogelijk gemaakt door Blogger.



Gerelateerde berichten voor WordPress, Blogger...