header

woensdag 20 januari 2016

♥ Diverse nieuwe items

Ik was het niet vergeten hoor maar ik ben er wel een beeeeeetje aan voorbij gegaan... Mijn blog bestaat sinds 12 januari alweer twee jaar. Ik zie dat er elke dag nog behoorlijk wat bezoekers zijn en ben dan ook van plan om nog lekker door te gaan. Superleuk ook dat er nog steeds nieuwe volgers bijkomen. Hoewel ik het een heerlijke uitlaatklep vind voor al mijn woonperikelen, kom ik er helaas alleen niet meer zoveel aan toe als voorheen. Maar goed, hier is hij dan... eindelijk weer een nieuwe post met wat nieuwe items!
 

Al een poos was ik op zoek naar mooie pronkkistjes. Maar degene die ik tegen kwam waren helaas van slechte kwaliteit of koper- of goudkleurig en ik wilde persé mat zwarte hebben. Uiteindelijk kwam ik een grote tegen bij Tutze store in Harderwijk. Bij Loods 5 in Amersfoort kwam ik nog een zelfde soort model tegen, een kleine voor erbij. 


Leuk om wat bijzondere items een ereplekje te geven. De grote vulde ik met een konijnenvelletje, een heel oud Afrikaans vruchtbaarheidsbeeldje en een klein sober windlichtje. In het kleinere pronkkistje plaatste ik een mooie grote robuuste schelp met parelmoer binnenkant. 


Ook ben ik al tijden gecharmeerd van die prachtige oude kettingen (tribal art) op standaard. Veelal vanuit Papoea. De kettingen werden vroeger daadwerkelijk gedragen tijdens diverse ceremonies en waren meestal behangen met diverse soorten schelpen. Enkele voorbeelden van internet die mij aanspreken...



Helaas hangt aan dit soort mooie items vaak ook een pittig prijskaartje en zoals jullie inmiddels wel weten is het voor mij juist een beetje de hobby om door zelf creatief bezig te zijn en tegen zo weinig mogelijk kosten iets moois te creëren. Ik besloot dus maar om een soortgelijke tribal art ketting zelf te maken. 

Bij de Action kocht ik een simpele houten kralenketting. Thuis had ik nog wel jute touw liggen en diverse armbanden met schelpen die ik toch niet meer droeg. Ik besloot voor de parelmoer schelpen te gaan dus die haalde ik er allemaal af. 

 
De houten kralenketting bewerkte ik eerst met roestverf aangelengd met water en liet ik drogen voor een mooie warme tint.


Ik reeg ze in een ronde vorm aan elkaar met ijzerdraad en daarna vlocht ik jute touw tussen de kralen door. De bovenkant bond ik af met jute touw. 


Van de parelmoer schelpen reeg ik een lijn die ik vervolgens weer met ijzerdraad aan de kralenketting bevestigde. Omdat ze eerst aan een armband zaten, waren er al kleine gaatjes aanwezig. Dat scheelt een hoop gepriegel en boren mocht je dat zelf willen doen. 

 
Voorlopig is hij even zo geworden... 



Ik vind hem nu al helemaal leuk zo maar de bedoeling is dat ik er nog een mooie verentooi omheen rijg zodat hij wat meer body krijgt. Moet hiervoor alleen nog even de juiste veren zien te vinden en ik zoek nog zo'n standaard om hem aan op te hangen dus... wordt vervolgd. :)


Het steigerhouten wandrek boven de bank was ik ook al een tijdje zat. Het was me te druk en ergens toch ook te landelijk. Ik neig steeds meer naar de stoere, sobere en industriële kant met mooie etnische items als aanvulling. Het steigerhouten wandrek verkocht ik via Marktplaats en daarvoor in de plaats wilde ik graag een sober wanddoek. Deze maakte ikzelf op linnen van 210 bij 50 cm en bewerkte ik met kalkverf en metallicverf. Maar die laat ik jullie wel in een volgende post zien!

Liefs Marieke

22 opmerkingen:

  1. Ziet er mooi uit, die ketting is erg mooi gelukt en mooie invulling dat je aan de kistjes hebt gegeven!
    Leuk dat je weer wat gepost hebt, ga zo door.

    Groetjes Zio

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een enig idee om de ketting zelf te maken. Ik denk dat er een nieuw rage gaat ontstaan. De glazen kistjes vind ik ook helemaal te gek.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je die ketting mooi gemaakt, Marieke. Heel creatief om het op deze manier vorm te geven.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De glazen kistjes zijn heel leuk gevuld , een beetje etnische stijl .
    Ook de ketting heb je héél leuk nagemaakt , ben benieuwd hoe het word met de veren .
    Leuke post .
    Fijne dag
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Veel leuker om zoiets zelf te maken (als je dat kunt natuurlijk) dan te kopen! Het is nu echt iets van jezelf, leuk hoor!
    En ook leuk om zo inspiratie bij elkaar op te doen.....je had het ook niet kunnen laten zien en voor jezelf houden tenslotte.
    Ben benieuwd naar je linnen doek!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Veel leuker om zoiets zelf te maken (als je dat kunt natuurlijk) dan te kopen! Het is nu echt iets van jezelf, leuk hoor!
    En ook leuk om zo inspiratie bij elkaar op te doen.....je had het ook niet kunnen laten zien en voor jezelf houden tenslotte.
    Ben benieuwd naar je linnen doek!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die pronkkastjes zijn zo leuk! Ik heb glazen stolpen staan, maar daar is het wat moeilijker in te stapelen, zijn al snel nét te klein naar boven toe. Met deze kistjes heb je meer mogelijkheden. Het staat erg leuk!! Ook je ketting vind ik heel mooi geworden. Ben benieuwd hoe het wordt met veren...en ook naar je kunstwerk aan de muur?
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke post !!
    De ketting is mooi gelukt,de standaards kun je evt kopen bij Intratuin of een ander tuincentrum.
    Ik heb een echte van Papoea,heeft mijn schoonzus meegenomen toen ze daar een maand is geweest omdat haar man daar werkte,hij is echt supermooi maar ik heb 'm niet in de kamer staan,erg hé maar die is mege groot met heel veel kleur....
    Heeft een mooi plekje boven hoor ;-))

    Groetjes
    Dicky Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Knap gedaan die ketting. Met veren word hij vast nog mooier. Ennuh als je zo'n standaart vind dan hoor ik graag waar want ik zoek er ook een.
    Ben benieuwd hoe je linnen doek geworden is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Erg leuk dat je de ketting zelf hebt gemaakt, de veertjes zou hem helemaal afmaken.
    Binnenkort zou er weer keus genoeg zijn in de winkel, als de paas artikelen weer in de schappen liggen.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Erg mooi gedaan..
    Ben benieuwd naar je volgende project..
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die kistjes zijn idd erg leuk, heb er ook weleens naar gekeken. Maar ik zou niet weten waar ik ze neer moet zetten, dus maar niet meegenomen.
    Die ketting vind ik zo al erg mooi, maar snap dat je de veren erbij wilt hebben.
    Dit is in het straatje van Monica, en weet misschien wel tips voor die veren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je ketting is mooi geworden, super leuk idee. Ik vind hem zo ook al prachtig. De pronkkastjes zijn ook erg leuk zo met mooie spulletjes erin.

    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel mooi je pronkkastjes en ik vindt de ketting ook een plaatje geworden.

    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk gedaan Marieke, toevallig heb ik afgelopen week twee dingen in elkaar geknutseld met een etnisch tintje. Ben momenteel erg druk, dus dat blogje daarover moet dan nog even wachten. Fijn weekend vast!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk die pronkkastjes.
    Dochterlief heeft er ook een paar in haar kamer staan.

    liefs, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooie pronkkastjes, ideaal daar kan je het hele jaar door mee stylen!
    Je ketting is mooi gelukt!
    Knap gedaan!

    Groetjes Marieke,

    rustiekbijmariek.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je bent weer lekker bezig Marieke, leuk!!
    Ben benieuwd naar je doek.
    Fijn weekend
    lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hee leuk zo`n clifhanger :P Ben helemaal benieuwd naar je doek!
    De etnische sfeer komt helemaal uit in je huis! Mooi gecombineerd on de pronkkistjes met die molensteen en deze ketting erbij!

    Je kunt zo sieraden maker worden joh! ;-)

    Groetjes van Priscilla
    creatodapris.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk om te zien hoe de sfeer in je interieur in die twee jaar toch verschuift van landelijk naar stoer. Ik kijk ook al een tijdje om me heen voor die zwartgerande boxen, Tutze dus.. ik ga eens kijken. Je hebt er een prachig stilleven van gemaakt en die ketting maakt het (bijna) af.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi gedaan weer.
    Ik gebruik nog steeds jouw mengverf met vogelzand en meel.
    Heerlijk om te werken.

    gr. anita

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Je blog ziet er heel leuk uit.
    Misschien een vreemde vraag, maar heb je enig idee waar je standaards voor sierkettingen kunt kopen?

    BeantwoordenVerwijderen

Laat je een berichtje achter?
Dank je wel!! Ik lees ze altijd erg graag! :)
♥ Liefs Marieke

© Marieke Kromme . Thema Eenvoudig. Mogelijk gemaakt door Blogger.



Gerelateerde berichten voor WordPress, Blogger...